Standardy hoteli – gwiazdki hotelowe

Standardy hoteli – gwiazdki hotelowe

Wymogi prawne

Klasyfikacja służy do wyznaczania standardów jakościowych w branży hotelarskiej. Regulują ją akty prawne:

  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych,
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Standardy hoteli – gwiazdki hotelowe

Gwiazdki hotelowe są dla klienta pierwszą, podstawową informacją o standardzie hotelu. To dzięki nim klient wie, jakiego wyposażenia i poziomu usług może oczekiwać wybierając dany hotel.

Gwiazdki (kategorię hotelu/ motelu) w Polsce przyznawane są przez Marszałków Województw. To oni powołują specjalną komisję, złożoną z ekspertów w dziedzinie hotelarstwa która weryfikuje spełnienie wymogów kategoryzacyjnych. Warunkiem przystąpienia komisji do procesu kategoryzacji jest złożenie i uzyskanie przez zarządzającego hotelem niezbędnych dokumentów potwierdzających dopuszczenie obiektu do użytkowania – mam na myśli odbiory PSP, SANEPIDU, odbiory elektryczne, budowlane, kontrole instalacji wentylacyjnej i kominowej, poświadczenia odbycia przez pracowników szkoleń z pierwszej pomocy itp. Szczegółowy wykaz niezbędnych dokumentów zazwyczaj jest wyszczególniony przez Marszałków we wnioskach dot. kategoryzacji.

Wydanie decyzji kategoryzacyjnej trwa zazwyczaj do 30 dni od wizyty komisji kategoryzacyjnej. Po otrzymaniu decyzji kategoryzacyjnej możemy posługiwać się nazwą Hotel / Motel i oznaczeniem kategorii 1*-5*.

Rodzajów obiektów hotelarskich

W art. 36 ustawy ustala się następujące rodzaje obiektów hotelarskich:

  1. hotele – obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów
  2. motele – obiekty położone przy drogach, dysponujące parkingiem, posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych;
  3. pensjonaty – obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie;
  4. kempingi (campingi) – obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach, samochodach mieszkalnych (kamperach) i przyczepach samochodowych, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych;
  5. domy wycieczkowe – obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów;
  6. schroniska młodzieżowe – obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów;
  7. schroniska – obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów;
  8. pola biwakowe – obiekty niestrzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach.

Kategorie obiektów hotelarskich

Kategorie obiektów ustala się w art. 37 ustawy dla:

  • hoteli, moteli i pensjonatów – pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami;
  • kempingów (campingów) – cztery kategorie oznaczone gwiazdkami;
  • domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych – trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi.

Szczegółowe wymogi, które należy spełnić, żeby obiekt hotelowy mógł zostać zakwalifikowany do poszczególnych kategorii znajdują się w tabelach stanowiących załączniki do rozporządzenia (Dz.U. 2017 poz. 2166 Obwieszczenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 26 października 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie).

  • Hotel jednogwiazdkowy *

Podstawowy standard i skromne wyposażenie pokoi. Przeznaczone dla klientów, którzy wymagają mniej. Hotele tej kategorii muszą spełniać minimalny standard: w pokojach musi znajdować się umywalka, szafa, łóżko, szafka nocna, łazienka może być na zewnątrz pokoju.

  • Hotel dwugwiazdkowy **

Obiekt średniej klasy o użytecznych pokojach. Musi spełniać warunki: pokoje z telefonem, telewizorem, łazienką, restauracja (lub restauracją w pobliżu hotelu), śniadanie w cenie noclegu, mała sala spotkań, pokoje zamykane na klucz, zmiana pościeli dwa razy w ciągu tygodnia.

  • Hotel trzygwiazdkowy ***

W tych obiektach standard jest już zdecydowanie wyższy. Recepcja czynna całą dobę. Hotele z trzema gwiazdkami muszą spełniać określone warunki: większe, zadbane i wyciszone pokoje z łazienką, zaciemnienie okien, telewizor, woda butelkowana w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju, zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia. W hotelu powinna być restauracja (lub znajdować się w pobliżu, do 500 m), sala wielofunkcyjna oraz zaplecze rekreacyjne. Powinna być dostępna usługa prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży gości. Zmiana pościeli i ręczników co 3 dni lub na życzenie gości, codzienne sprzątanie pokoju. Obowiązuje jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych.

  • Hotel czterogwiazdkowy ****

Obiekt o wysokim standardzie usług. Pokoje większe, jeszcze lepiej wyposażone np. w fotele wypoczynkowe lub kanapę, mini-bar lub lodówkę, dostęp do Wi-Fi, czy suszarkę w łazience. Obsługa jest bardziej wykwalifikowana. W hotelu w części ogólnej i pokojach jest klimatyzacja. Obiekt dysponuje salami konferencyjnymi oraz zespołem odnowy biologicznej: basen, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne – co najmniej dwa rodzaje usług. W obiekcie powinna być sprzedawana lub udostępniana prasa codzienna. Zmiana pościeli i ręczników oraz sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gości. Dostępna będzie również usługa bagażowa przez całą dobę oraz room service.

  • Hotel pięciogwiazdkowy *****

Luksusowy hotel o najwyższym standardzie, musi spełniać wymagania najbardziej wymagających klientów. Pokoje duże, z wszystkimi udogodnieniami (np. własny sejf, waga w łazience), klimatyzowane. W hotelu klient może znaleźć jeszcze więcej atrakcji niż w hotelu czterogwiazdkowym.

Należy pamiętać, że są to wytyczne dla obiektów na terenie Polski (inne kraje mają swoje własne standardy).

Tak jak wspomniałem, kategoryzacja przyznawana jest na wniosek właściciela obiektu, po spełnieniu określonych wymogów technicznych i prawnych – wszystko jasne, ale co zrobić kiedy prace budowlane jeszcze trwają, lecz są już na finiszu, a nam zależy na rozpoczęciu promocji i sprzedaży usług hotelu, który tak naprawdę jeszcze nie jest hotelem, bowiem proces kategoryzacji jeszcze nie nastąpił? Ustawodawca przewidział taką sytuację. Na wniosek właściciela obiektu/managera Urząd Marszałkowski może wydać promesę kategoryzacyjną. We wniosku do promesy kategoryzacyjnej osoba starająca się o jej wydanie podaje niezbędne parametry techniczne budynku / przyszłego hotelu i określa standard o uzyskanie którego będzie wnioskował po zakończeniu budowy.

Uzyskanie promesy daje możliwość posługiwania się nazwą Hotel w działaniach promocyjnych i sprzedażowych – ale uwaga: tylko w okresie do zakończenia budowy obiektu (do momentu uzyskania odbioru budowlanego). Promesa wygasa w momencie zakończenia budowy. Później właściciel musi wnioskować o właściwą kategoryzację obiektu.

Niestety ustawa kategoryzacyjna nie określa wymogów jakościowych stawianych obiektom Hotelowym, określa jedynie wymogi techniczne. Tu zaczyna się rola GM – to on kreuje i określa jakość usług obiektu.

Spełnienie wymogów kategoryzacyjnych to dopiero pierwszy podstawowy krok w kierunku tworzenia własnej marki. Goście cenią sobie indywidualne podejście i unikalność oferty – bądźmy inni, wykorzystajmy nasze atuty i stwórzmy wyjątkową i niepowtarzalną ofertę.

Oprócz podziału obiektów hotelarskich na klasy wynikające z ustawy, możemy również rozgraniczyć wydzielić dodatkowy podział (nieformalny) – ze względy na specyfikę działania, a zatem możemy wyróżnić hotele :

Hotele miejskie (biznesowe): Hotele zlokalizowane w centrach dużych i średnich miast, odwiedzane zwykle przez osoby podróżujące służbowo, wyposażone w szybkie łącza internetowe, kanały telewizji satelitarnej, sale konferencyjne i szkoleniowe, restauracje i bary, proste centrum rekreacji lub odnowy biologicznej

Hotele kongresowe – (zespoły hotelowo-konferencyjne) – zlokalizowane w dużych miastach i działające zgodnie ze swym programem obsługowym na organizację kongresów i dużych konferencji, posiadają sale wielofunkcyjne wyposażone w sprzęt audiowizualny, zaplecze gastronomiczne przygotowane na obsługę dużej ilości osób, pokoje o wysokim standardzie, nowoczesną infrastrukturę telekomunikacyjną i zaplecze rekreacyjne lub odnowy biologicznej.

Hotele tego typu podzielić można na dwie podkategorie: kongresowe lub szkoleniowe

Hotele wypoczynkowe (resortowe) – Hotele te są zlokalizowane w miejscowościach o wysokich walorach turystycznych, przygotowane na obsługę grup turystycznych oraz turystów indywidualnych, świadczą pakiety usług z zakresu rekreacji i odnowy biologicznej, posiadają wypożyczalnie sprzętu sportowego, rekreacyjnego itp.

Hotele uzdrowiskowe (SPA) – Hotele zlokalizowane w miejscowościach o wysokich walorach turystycznych, często w pobliżu miejsc występowania wód mineralnych, w rejonach o korzystnych właściwościach mikroklimatu, nad morzem, itp.; posiadają rozbudowane zaplecze pobytowe, centrum rekreacji i odnowy biologicznej, gdzie goście mogą skorzystać z szerokiego pakietu usług oferowanych przez wysoko wykwalifikowany personel.

Hotele apartamentowe – Hotele zlokalizowane w miastach lub w atrakcyjnych destynacjach turystycznych, często mają formę apartamentowca z wynajmowanymi mieszkaniami, jednostki mieszkalne o dużej powierzchni są wyposażone w zaplecze kuchenne, zwykle brak jest ogólnodostępnej restauracji, a liczba personelu obsługowego jest znacznie ograniczona, posiadają atrakcyjną ofertę na dłuższe pobyty